Ca să-mi las răutatea sau sarcasmul sau mai știu eu ce alte sentimente și trăiri profunde să mai scape, am să comentez câteva reclame, care par a fi cu priză la client. Din punctul meu de vedere reclamele sunt necesare chiar dacă manipulează, însă unele....
1. Reclama la cafeaua Jacobs ( http://www.youtube.com/watch?v=7pVgKaA-t4I&feature=player_embedded ), care este disecată (corect în opinia mea aici http://www.reclame-tv.ro/reclama-jacobs-kronung-imorala/ ) nu are o continuare sau un răspuns din partea tatălui. Cred că replica sa după cea a soției (”Ce-i iubitule, intotdeauna ti-ai dorit un fiu, nu?”) este.... ”Da, și Dumnezeu mi-a dat numai curve!”
2. Toate reclamele la medicamente sau ”suplimente nutritive” se încheie potrivit legii și pentru exonerarea de orice răspundere a producătorului cu recomandarea recitată pe super repede înainte :”în cazul ..... bla bla bla.... adresați-vă medicului sau farmacistului”. Deci în cazul în care nu am citit prospectul sau am o reacție adversă sau mi se face rău, trebuie să mă adresez celor doi mai sus menționați, împreună sau separat. Bănuiesc că mă voi adresa lor mai ales dacă ei mi-au recomandat respectivul produs, sau nu, căci oricum reprezentanții acestor meserii au aprobat și autorizat produsul pentru comercializare.
Acum întrebarea este cum să mă adresez? Cu condescendență, respect sau cum?
Deci posibila continuare a frazei ar suna cam așa (în viziunea mea!):
”în cazul ..... bla bla bla.... adresați-vă medicului sau farmacistului cu injurii sau amenințări!”
3. Reclama la Digest Duo în care naratorul ne povestește cam ce se întâmplă în burta noastră, adica o luptă. Fără a face precizarea clară că această luptă generează anumite stări neplăcute trece la ”recomandarea” pastilelor, una pentru dureri și una pentru balonare. Deducția logică a textului este că dacă mănânci, în burtă este o luptă și asemeni lui Neo în Matrix dacă iei pastila roz ai parte de balonare iar cea albastră îți oferă durere. Mișto dar grea alegere. O fi reclamă cu public țintă sado-masochiștii?
4. Reclama la Orange în care o grămadă de pseudo-teenageri vin cu elicoptere și mașini 4x4=16 pe malul unui lac din creierul munților și se apucă plini de o fericire (banuiesc etno-botanică) să ridice niște schele și să umfle o mâță sau alt animal în funcție de câți euroi bagă în contul pre-pay. Ca o paranteză, aștept oferta post-pay... Revenind la reclamă... aștept continuarea sa cu imagini legate de ce fac după ce umflă păpușa gonflabilă în formă de pseudo-animal... o violează, o sparg, inhalează tot heliul din ea?
5. Din păcate tot la Orange există reclama nu-ș cărui serviciu de descărcare a muzicii care îți place și creare de playlist-uri pe care să le trimiți ”prietenilor”, utilizând melodia aia cretină a handicapatului Mika ”We are golden”. Asocierea cuvinte din melodie, cu imagine și cu trimiterea la videoclipul lui handi de mai sus, reiese următoarea imagine de ansamblu: ești un tânăr schilod, cu chiloți albi care sare pe pereți urlând cu o voce pițigăiată (probabil de la hormoni sau coca) că ”noi suntem aurii”. Mișto este faptul că ”golden” te trimite cu gândul la urină ceea ce face ca traducerea mai mult sau mai puțin ”subliminală” este ”noi suntem pipi”. Și nu înțeleg cum asta m-ar face să utilizez serviciul de la Orange. Pe lângă asta mai există și ”afirmația de valoare” potrivit căreia ”muzica e viața ta”! Manifestarea ”tinerilor” din clip mă duce cu gândul că înainte de a asculta muzica viața lor era mai degrabă etno-botanică.
6. Reclama McDonalds cu sandwich-ul CBO. http://www.youtube.com/watch?v=7rdX3hy5SI0&feature=related Nu l-am găsit în românește dar nu contează. Aici am să solicit închiderea ochilor în timpul vizionării și concentrarea doar pe sonor. Acum.... ce auziți? Pe fondul muzical se aude descrierea conținutului ”McDonalds prezintă noul sandwich CBO, cu brânză... mmmmm.... pui.... aaaaaaa..... ceapă crocantă..... oooooh.....” și apoi din nou ”mmmmm... aaaaaa.... ooooooh”. Deschideți brusc ochii... ce vă așteptați să vedeți? O secvență perversă de sex în care sunt folosite brânza, puiul și cu ceapa (evident crocantă). Concluzia, McDonalds nu vrea să vândă acest produs nevăzătorilor sau dacă da există posibilitatea ca aceștia să îi acționeze în justiție pentru reclamă mincinoasă.